Як розвивати пізнавальну активність дітей

Мета: здійснювати психологічну просвіту серед батьків з проблеми пізнавального розвитку дітей дошкільного віку та ролі батьківського виховання у формуванні активного позитивного ставлення дітей до пізнання навколишнього світу.

 

В. А. Сухомлинський радив: «… не обрушуйте на дитину лавину знань, не прагніть розповісти їй усе, що ви знаєте – під лавиною знань може бути похоронена допитливість. Умійте відкрити перед дитиною навколишній світ. Залишайте завжди щось недосказане, щоб дитині мажна було ще раз повернутися до того, про що вона дізналася».

Починати розвивати пізнавальну активність дітей потрібно якомога раніше. Адже якщо з дитинства мама і тато виховуватимуть творчу, зацікавлену дитину, такою вона і зростатиме. Батьки мають подивитися на світ з іншої точки зору, а точніше – побачити його очима дитини. Завдяки спілкуванню, турботі, ласці, дитина відчуває як до неї ставляться дорослі, і від цього залежить її розвиток. Чимало батьків вважають, що якщо вони дали дитині навички письма, лічби, читання, на цьому можна зупинитися. Але насправді дитині, в першу чергу, необхідно розвивати пам’ять, мислення, уяву, уважність. Для цього корисними будуть різні розвивальні ігри і вправи. Необхідно, наприклад, йдучи вулицею, розповідати дитині про птахів, комах, яких вона бачить. Також ще до школи потрібно навчити дитину правил дорожнього руху, пояснити, коли можна переходити дорогу, а коли треба почекати. Розповісти, що таке світлофор і для чого він призначений. Якщо ви сім’єю йдете в ліс, обов’язково візьміть із собою малюка, адже йому буде дуже цікаво: розкажіть про гриби, ягоди, дерева.

Пограйте з дитиною в ігри «Відгадай загадку», «Знайди однакові малюнки», «Який предмет найбільший (найменший)», «Назви різні предмети одним словом», «Вигадай і розкажи цікаву історію за малюнком» тощо.

 

Дозволяйте дитині самій досліджувати, обстежувати нові матеріали, іграшки, інші речі, здійснювати з ними різні маніпуляції, намагаючись зрозуміти їхнє призначення. Діти мають ставити запитання щодо предметів, подій, явищ тощо. Підтримуйте бажання пізнавати невідоме. Пропонуйте порівнювати предмети та явища, співвідносити властивості одних предметів з іншими. Нехай дитина вчиться спостерігати й орієнтуватися в навколишньому світі. Сприяйте виникненню в дитини позитивних емоцій і почуття радості від пізнання. Підтримуйте всі дитячі «де?», «чому?», «куди?», «коли?». Здатність дитини дошкільного віку дивуватися – ґрунт для формування інтересу до знань. Схвалюйте дитину, якщо вона не задовольняється простою констатацією у вашій відповіді, а хоче дізнатися, чому саме так, а не інакше. Спрямовуйте увагу дитини на певні об’єкти. Нехай вона вчиться порівнювати, шукати подібне і відмінне, відображати відношення між предметами та їхніми частинами. Разом із дитиною узагальнюйте отримані знання, заохочуйте її розмірковувати про сутьність предметів та розвивайте її інтерес до світу загалом. Виявляйте і підтримуйте стійку допитливість вашого малюка, проявлення його здібностей.